Despre violul de la Orhei

Într-un film rusesc s-a întîmplat așa un epizod. Undeva în cecenia părinții eroului principal au fost uciși de niște bandiți. El cînd a aflat asta și după ce i-a îngropat s-a dus scîrbit la imamul din sat să ceară sfat. Iar imamul i-a spus că toate astea nu s-ar fi întîmplat dacă băiatul era să urmeze tradiţiile. În sensul că după tradiţie băiatul cel mai mic rămîne împreună cu părinţii, iar dacă el stătea cu părinţii şi nu pleca la oraş – pe părinţii săi ar fi avut cine să-i apere de bandiţi.

Cînd aveam 12-13 ani şi eram la odihnă la bunica în sat am făcut cunoştinţă cu nişte fete din Chişinău (două surori şi o verişoară de-a lor). Fiind singurii orăşeni din sat în acel moment (noi trei verişori dintre care eu fiind cel mai mare şi ele – nişte copile), ne-am împrietenit şi le-am arătat satul şi dealurile. Cînd am ajuns acasă la bunici deja ajunsese zvonul că am făcut prostii în păpuşoi (eu care nici nu ştiam despre ce poate fi vorba). La sat se ştia – te plimbi cu fata pe dealuri – înseamnă că nu-i curat. Ba şi mai interesant – dacă treceai pe fată pragul casei – trebuia să te însori cu ea. Sună ridicol, dar aceste reguli timp de mii de ani preveneau asemenea manifestări ca cea de la Orhei. Eu tot cînd am adus-o pe viitoarea mea soţie acasă (atunci era doar prietenă) – mi s-a spus că deja trebuie să mă însor cu ea (desigur nu m-am însurat datorită la asta, dar totuşi).

Violul de la Orhei nu-i un caz singular. Acum culegem roadele politicii de distrugere a tradiţiei, iniţiată de sovietici dar care e implementată mai ditamai de forţele democrate. Adolescenţa e vîrsta cînd copiii se distanţează de părinţi, iar în societatea tradiţională comunitatea era cea care-i strunea pe tineri să-şi ştie limitele. Acum societatea promovează anume caracterul deviant al adolescenţilor. Peste tot reclame care spun să „fii independent”. Se promovează tinerii în politică, de parcă ei ar avea experienţă de viaţă şi înţelepciune pentru a hotărî soarta poporului. La şcoală în loc să educe copiii să-şi păstreze castitatea – ei împart prezervative copiilor de 11 ani, şi le predau educaţie sexuală. Iar copiii cînd primesc ceva se simt nevoiţi să folosească. Îmi amintesc cînd la şcoală la mine au venit americanii şi au donat nişte pizza semifabricată. Am dus-o acasă, mama a gătit-o, şi cînd am gustat – am scuipat-o toată. Ei iată că şi copiii vor să folosească prezervativele, iar şcoala ca să se asigure că ei nu le vor umple cu apă – îi învaţă cum se îmbracă corect pe banană.

Iar subcultura îşi bate joc de tinerii care nu beau, nu fumează, şi nu au viaţă sexuală, sau care îşi respectă părinţii. Cînd şi auzi cum „radacii” (expresie peiorativă la adresa părinţilor) nu înţeleg nimic şi-s „otstalîe” (înapoiaţi).

Toţi se miră de îndreptăţirile violatorilor care zic că ea ştia la ce mergea. Eu însă îi cred. Dar nu-i îndreptăţesc. Nu cunosc situaţia, dar o fată care se duce să petreacă cu trei băieţi într-un apartament, iar la petrecere se consumă băuturi alcoolice şi posibil că şi droguri – este proverbul care spune că femeia beată nu-i stăpînă pe ceea ce are. Şi nu numai la noi se întîmplă că nişte violatori de petrecere să fie achitaţi. Se întîmplă şi la stăpîni.

M-am săturat să aud că o fată care urcă într-o maşină scumpă cînd poate merge pe jos, sau care după club merge acasă la partenerul de dans, sau care ajunge traficată în Turcia sau Japonia pentru că se aştepta să ia post de chelneriţă sau dansatoare – ca aceste persoane să zică că nu au ştiut în ce se bagă. Toată lumea ştie. Iar dacă cineva nu ştie, scriu eu aici – se termină cu asta.

Trebuie de educat copiii să aibă capul lor şi să nu se simtă ruşinaţi atunci cînd refuză să bea, să fumeze sau să iasă la petreceri. Da, ei vor fi ciori albe (nu ştiu de ce toţi se tem de asta), dar uneori e mai bine să fii cioară albă. Ce-i drept, cîteodată nici asta nu te scapă.

Lasă un răspuns

