Despre victimele de la Colectiv

Văd o tendinţă la oameni să asocieze tragedia din clubul din Bucureşti cu serbarea halloweenului.

Zice lumea că are legătură cu muzica satanică, cu sărbătorirea demonilor, etc.

Eu tot sunt împotriva sărbătoririi halloweenului, nu din motive religioase, ci pur şi simplu pentru că e o sărbătoare urîtă şi scîrboasă, şi stupidă. Anul trecut cînd mă întorceam acasă cineva cu o mască de nu ştiu ce monstru s-a gîndit să mă sperie pe stradă, şi mai nu l-am trăsnit cu capul de bordură. Să mergi cu un copil mic pe stradă cînd toţi îşi fac măşti straşnice e mai dăunător decît să mergi printr-o paradă gay.

Dar nu cred că halloweenul a avut a face cu tragedia de vineri. Pur şi simplu s-au acumulat mai mulţi factori nefaşti. Asemenea tragedie a avut loc şi în Rusia, unde au decedat mai mult de jumate din cei prezenţi în clubul „Calul Şchiop”. Nu era halloween.

Un părinte a zis că asemenea tragedie nu s-ar fi întîmplat de paşti. Ei bine, se întîmplă şi de paşti. Iată de exemplu anul acesta a ars Biserica Sf. Dumitru din Chişinău, eu am fost martor. Din fericire, a fost fără victime. Ceea ce nu se poate spune de copiii care au ars în Vinerea Mare în biserica de la Costeşti în 1930. Se întîmplă. Multe se întîmplă.

Nu s-au respectat măsurile de securitate. Şi cineva ar zice: peste tot nu se respectă. Dar nu-i aşa. Îmi aduc aminte cînd eram la Iaşi şi participam la organizarea de evenimente, la un eveniment a fost un număr de dans în timpul căruia pe scenă stăteau cîteva lumînări aprinse. Lumînări de acestea mici, în corp de aluminiu. Slabe şanse să provoace un incendiu, dar şeful clubului m-a pus să stau cu stingătorul de-a gata pe tot parcursul numărului, după ce mi-a explicat cum se operează. Pentru nişte lumînări care se sting la orice vîntişor. Există oameni responsabili şi oameni iresponsabili, iar din cauza celor din urmă se întîmplă asemenea tragedii. Cum zicea cineva: „fiecare accident are nume, familie şi patronimic.”

Şi cel mai probabil că tinerii nici nu sărbătoreau halloweenul, pentru că era programată sărbătorirea lui pentru ziua următoare. Pur şi simplu s-au dus la un concert rock. Am ascultat o piesă a acelei formaţii, şi nu mi-a plăcut. Dar fiecare are gusturile sale, mie puţin ce-mi place din muzică. În adolescenţă ascultam şi eu rock, drept că ceva mai uşor, cel mai „tare” a fost Korol i Shut. Toţi cunoscuţii mei care ascultă rock, puternic sau slab sunt oameni decenţi şi cumsecade, majoritatea merg la biserică. Nu întotdeauna muzica pe care o asculţi te reprezintă ca om.

Cred că noi trebuie să fim mai buni şi mai oameni, în legătură cu acest eveniment, sau în legătură cu tinerii din Odessa care au fost incendiaţi anul trecut de către fasciştii din Ucraina (printre ei erau şi cîţiva moldoveni), sau cu victimele avionului rusesc doborît la graniţa cu Israel. Să nu ne mai împărţim în găşti, ai noştri, ai lor. Toţi oamenii sunt ai noştri, şi pierderea fiecăruia trebuie să ne doară.

Să critici e uşor, dar Biserica spune că înainte de a vedea paiul din ochiul cuiva, trebuie să vezi bîrna din ochiul tău.

Iar pe tineri, Dumnezeu să-i odihnească. Şi să le dea tărie tuturor celor îndureraţi.

Lasă un răspuns

