Progresul democratic

Observam o echipă de muncitori, băieți tineri și harnici, făceau izolație termică la un cunoscut (suspendați pe frânghii la al optulea etaj). În timp ce munceau, a venit o brigadă de poliție (sectorul botanica). Băieții probabil că nu aveau autorizație, pentru că-s prea tineri ca să priceapă în toate subtilitățile, și au plătit o mită.

Aceeași brigadă de poliție au venit și a doua zi (băieții au lucrat în total 4 zile), au plătit taxa și de această dată.

A treia zi la fel, doar că în a doua parte a zilei a mai venit și altă brigadă de poliție, deja din alt sector. Au plătit și la ăștia.

Acum stau și mă gândesc – băieții lucrează la înălțime și în soare. Lucru-i periculos. Nu fură, nu comit crime. Oare chiar pe ei trebuie să-i vâneze poliția noastră curajoasă? Poliția care și-a făcut reclamă la televizor, cu mesajul „noi vă apărăm, aveți încredere în noi.” Împotriva acestor tineri ne apără poliția? În așa caz, n-am nevoie de ea, pentru că împotriva acestor tineri mă apăr și singur (pentru că ei nu reprezintă un pericol).

La așa tineri trebuie de trimis un consilier, care să le explice avantajul înregistrării unei firme. Și trebuie de ajutat în tot procesul de înregistrare a întreprinderii, ba chiar și de oferit un contabil din oficiu (cum se întâmplă în China „totalitară”). De ajutat, nu de muls.

Lupta cu corupția? Poate că luptă, dar de aceeași parte a baricadei. Ca să prinzi poliția luând mită trebuie doar să te amplasezi alături de tarabele cu flori, sau alături de tarabele țăranilor care vând fructe și legume. La fiecare tarabă de acest fel se plătește mită cam de două ori pe zi.

Printre altele, mi-am adus aminte de ipocrizia unui angajat CCCEC (cred că vre-un director ceva) la o emisiune tv. Iată dialogul:

– Dumneavoastră personal conduceți ce?

– Eu conduc un automobil care are acuși zece ani.

– De lux sau nu?

– Dacă un automobil de zece ani este unul de lux… (spectatorii sunt idioți, iar eu sunt așa deștept, îi păcălesc acum. nota mea)

– Nu prea pricep.

http://www.eurotv.md/video-emisiune-fara-masti-cu-bogdan-zumbreanu Minutul 21:10

Lasă un răspuns

