Mesaje subliminale în campania electorală

Oricine ar trage o privire asupra afişelor electorale care otrăvesc (alături de alte billboarduri) aspectul capitalei noastre, ar crede că suntem în campania electorală pentru preşedinte, şi nu într-o campanie pentru referendum.

Referendumul nu are nevoie de campanii electorale, dezbateri între partide şi o sută de staffuri pentru aceeaşi poziţie.

Dar cel mai mult – un referendum nu are nevoie de manipulare neurolingvistică, ci de argumentare logică. Partidele parcă nu înţeleg asta, şi au început să folosească la greu nişte tehnici de manipulare ieftine, uşor detectabile.

Am strâns câteva exemple:

pldm.md nlp

Programare neurolingvistică de la PLDM

Dacă observaţi, cuvintele subliniate sunt PUTERNIC, PREŞEDINTE, PENTRU şi PLDM. Dacă am construi un mesaj din cuvintele subliniate am primi:
PENTRU PREŞEDINTE PUTERNIC – PLDM.
PLDM PENTRU PREŞEDINTE PUTERNIC.
PREŞEDINTE PUTERNIC.

Alt gore-pisicolog este acel care ne îndeamnă la credinţă, foloseşte aceeaşi tehnică de zombare:

În vreme ce citeşti acest mesaj, credinţa ta creşte iar pleoapele devin tot mai grele...

În vreme ce citeşti acest mesaj, credinţa ta creşte iar pleoapele devin tot mai grele...

Cuvintele subliniate sunt:

CRED, BUN(Ă), VALERIU PASAT (subliniat prin faptul că-i scris mărunt de tot, te face să cauţi ca să găseşti). Mesajul e astfel formulat că te bagă în trans în încercarea de a găsi o logică şi un sens în el.

Se vede că nu atât referendumul îi interesează pe politicienii noştri, pe cât dorinţa de aşi odihni fundul în jilţul de prezident.

Cele mai puţin manipulatoare reclame şi le fac PDM (o reclamă clasică, dar tot „pentru Lupu preşedinte”, şi nu „Pentru dreptul de aţi alege preşedintele”), şi PL (care e lider şi la stupiditatea mesajului transmis – „De ce fel de preşedinte avem nevoie? – Cinstit.” Domnilor, noi votăm pentru modificarea constituţiei sau facem reclamă unui „preşedinte cinstit”?).

Pisicologii care-mi vor spune că nu există aşa tehnică de manipulare, vă dedic următorul fragment din cartea „Сергей Горин. А вы пробовали гипноз?

…Году этак в 1986-м был небольшой скандал вокруг еженедельника „Аргументы и факты”: один въедливый читатель обнаружил, что в маленькой заметке, слова, набранные жирным шрифтом, образуют самостоятельное и вполне осмысленное антиправительственное высказывание. Неважно даже, было ли это случайностью (как потом писал редактор еженедельника) или хорошо спланированной акцией (как писали противники „АиФ”) – подумайте просто о том, что из тогдашних примерно двадцати миллионов читателей еженедельника заметил что-то только один). В любое письменное сообщение можно с помощью техники рассеивания вставить скрытую инструкцию, только выделять слова нужно: другим размером шрифта, другим цветом, другим типом шрифта (курсив, „жирный” шрифт, набор прописными буквами, печать „вразрядку” и т. п.), абзацным отступом (аналог паузы в разговоре), особым значком… В телепередачу скрытую инструкцию можно ввести с помощью „бегущей строки”, быстрого чередования кадров в сюжете, разговором „за кадром”… Мне трудно перечислить все возможные варианты, их очень много. Важно здесь то, что и статью в газете, и телепередачу увидят миллионы, и если даже в применении какой-то гипнотической техники допущены „помарки”, все равно сотни, тысячи людей „проглотили” инструкцию. В нашей стране традиционно был принят подход к рекламе и пропаганде с позиций убеждения, воздействия на сознание, логической аргументации. Думаю, что мы практически не имеем иммунитета к подсознательным манипуляциям – значит, эффект от их применения мог бы быть велик. И кое-кто уже пользуется этим. Посмотрите, например, на рекламу компании „АСКО”:

БУДУЩЕЕ нельзя купить его можно ОБЕСПЕЧИТЬ!
Каждый день 10000 человек покупают страховые полисы АСКО. АСКО приносит в их дома спокойную уверенность в завтрашнем дне. Поверьте этим людям. Выбирая АСКО, они делают правильный выбор.

Сергей Горин. А вы пробовали гипноз?

2 Comments

  1. polinacelac
    Posted 3 septembrie, 2010 at 8:42 am | Permalink | Răspunde

    Asta am observat si eu cand am fost acum cateva zile acasa, dar in legislatia tarii nu este vreun articol unde sa fie punctata etica mesajelor de companie? Mie mi s-a parut cea mai stupida reclama de partid a lui Pasat si mitropolitul Vladimir in dreapta sa, dupa formula NLP-ului omului i se nazareste ca el este mana dreapta a lui Pasat, intermediarul intre popor si Dumnezeu sta in partea dreapta a potentialului presedinte! Totusi e ieftin din partea dumnealui sa se ascunda dupa promisiunea lui Pasat ca va introduce „Bazele ortodoxiei” in scoli ca obiect obligatoriu. Revenind la referendum, nu ti se pare ilogic sa aduni oameni acum 8-9 ani sa voteze pentru republica parlamentara, si acum sa-i deranjezi pentru schimbarea optiunii de dinainte. Maine se vor trezi cu inca vreo dorinta arzanda, si ne vom perinda din alegeri in referendumuri. De cate ori se vor certa intre ei, de atatea ori vor ridica poporul impotriva adversarului prin referendumuri. Nu am zis nimic nou, pentru ca si jocurile politice vechi sunt.

    • Badan Sergiu
      Posted 3 septembrie, 2010 at 12:27 pm | Permalink | Răspunde

      Nu există etica mesajelor publicitare. La noi se poate de băgat şi al 25lea cadru dacă vrei.
      La referendum nu voi fi prezent, lucrez în timpul acela.
      Mitropolitul Vladimir a fost subalternul lui Pasat, atunci când acela din urmă era director la SIS.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: