Instrument de monitorizare a serverelor – nmon

Saptamana trecuta m-am chinuit sa fac un script care sa genereze un cvs bazat pe outputul comenzii top, astfel ca sa-l pot folosi in generarea de rapoarte.

Scriptul s-a primit bine, colecteaza date despre sistem odata la 1 ora, dar cand am facut rapoartele, mai ales graficele, am ramas dezamagit. Comanda top arata gresit utilizarea cpu.

Asta am inteles atunci cand am adunat utilizarea cpu de catre toate procesele, si am comparat cu cifra indicata de top pentru cpu. Astfel, un program utiliza 13 % CPU, dar top-ul imi spunea ca consumul CPU e de 8%. (eu folosesc „top -b -n 1”).

Sysstat-ul e bun, dar din cate am vazut, el tot nu poate face cvs-uri.

Am cautat si am gasit un instrument care face exact ce-mi trebuie mie: nmon.

Instrumentul e facut de un angajat IBM, este versiune si pentru Linux. Instalarea e simpla: pe Debian – de copiat pachetul pentru Knoppix (dupa dezarhivare) in mapa /usr/local/bin/nmon . Eu am testat pachetul de RHEL, merge si pe Debian.

Dupa care executati comanda nmon .

ub8jm7ti7d7i5judndh.png

Mai sus este o captura de ecran cu nmon lucrand in doua terminale, pentru a avea o privire mai de ansamblu (am facut split lui yakuake). Imediat dupa executie veti vedea un ecran ajutator, cu lista de optiuni. Pentru a vedea acest meniu de ajutor, apasati „?” oricand.

Pentru a-l ascunde, mai apasati odata „?”. Chestia asta merge cu toate optiunile de acolo.

Iata ce monitorizez eu (in screenshot):

In partea stanga:

c = CPU by processor

m = Memory and Swap  stats

t = Top Process Stats 1=basic 3=CPU

In partea dreapta:

v = Verbose Simple Checks – OK/Warnings/Danger

l = longer term CPU averages

n = Network stats

d = Disk I/O Graphs D=Stats

Pentru a rula nmon pasiv, ca sa colecteze date despre sistem, recomand:

nmon -fT -s 900 -c 96

Ce face aceasta comanda? Creaza un fisier cu statistici, in care baga odata la 900 secunde (15 minute) date noi, de 96 ori (24 ore).

Fisierul va fi creat in mapa din care executati, va avea extensia nmon. Cand se vor fi implinit 24 ore, veti executa:

cat numele_fisierului.nmon | sort -A > /tmp/raport-data_de_azi.csv

Deschideti cvs-ul cu spreadsheet-ul preferat (OpenOffice.org sau M$ Excel).

Puteti adauga un cron. Editati /etc/crontab si adaugati urmatoarea linie:

1 0 * * *     root     nmon -m /home/user/rapoarte -fT -s 900 -c 96

folosim aici optiunea -m pentru a indica directoriul din care sa se execute comanda, si respectiv, in care se vor salva fisierele cu statistici.

Pentru informatie despre editarea /etc/crontab – vizitati acest site.

Lasă un răspuns

