Cum sa-ti formatezi lucrarea de licenta

Stiu ce inseamna sa scrii o lucrare de licenta. Evident ca cea mai grea parte este sa nascocesti ce sa scrii. Dar daca deja ai scris-o, observi ca greul inca nu a trecut, pentru ca trebuie de aranjat in foaie textul, de pus spatii intre randuri, de inclus bibliografia, cu alte cuvinte, o gramada de lucru este. Tin minte cand mi-am scris-o pe a mea, am stat jumate de noapte numai ca sa fac cuprinsul, care, atunci cand l-am terminat, mi-am dat seama ca ocupa o pagina si jumate, si a trebuit iar sa revizuiesc, sa vad ce si unde s-a schimbat.
Fiecare vrea ca lucrarea lui, pe langa continut, sa si arate bine. Eu va voi spune un program care se ocupa de asta: LaTeX. El nu este un editor de text, ci un program care aranjeaza textul in pagini automat, astfel incat sa arate cat mai armonios, iar tu sa nu-ti bati capul ca numele de capitole trebuie sa fie cu un anumit font, de o anumita marime. Doar indici inaintea capitolului ca ceea ce urmeaza este nume de capitol. Restul il va face LaTeX.
El lucreaza pe baza la mai multe programe, si macrosuri, scrise de cei mai puternici editori, care se ocupa de aranjarea textului dupa standartele internationale.
Iata pagina de pe wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX
Un alt avantaj LaTeX este faptul ca e gratuit. Printre alte merite este si faptul ca e cel mai puternic sistem pentru scrierea de formule (formulele si ecuatiile scrise in LaTeX arata foarte foarte bine). Iar daca il inveti, vei ajunge sa scrii lucrari grozave, fara sa te mai chinui si cu formatarea textului in pagina. Din aceasta cauza el este folosit de savanti, care vor sa atraga atentia la ceea ce vor sa scrie, si nu la cati centimetri sa lase dintr-o parte sau din alta.
Textul il poti scrie in orice editor de text (notepad, vi, emacs, nano, gedit, etc.). Sunt editoare specializate pentru scrierea de texte in LaTeX, cum ar fi Texmaker http://www.xm1math.net/texmaker/ . Pentru cei care se tem de coduri de genul \begin{article}, pot sa foloseasca programul LyX http://www.lyx.org (pe acesta il folosesc si eu). LyX este un WYSIWYG (What You See Is What You Get – Ceea Ce Vezi E Ceea Ce Primesti – CCVECCP) pentru LaTeX, sau, dupa cum explica ei pe site-ul oficial, mai degraba este WYSIWYM (What You See Is What You Mean – Ceea Ce Vezi E Ceea Ce Ai In Vedere), pentru ca atunci cand compilezi lucrarea, in format PDF, rezultatul este foarte diferit, si mult mai super decat ceea ce vedeai cand scriai textul. In LyX nu veti avea nevoie sa folositi codul \u{a} pentru litera ă, vedeti aici http://ro.wikipedia.org/wiki/LaTeX toate diacriticele cu codul lor, ci veti introduce textul in romana, fara nici o problema. Evident, poate nu totul este intuitiv de la inceput, dar daca parcurgeti tutorialele incluse in Help, si nu-s multe pagini in ele (cel mai bine este sa le transformati in PDF, in primul rand veti vedea puterea acestui procesor de texte, in al doilea rand, va fi mai usor si mai placut sa cititi) va veti descurca de minune, si-mi veti spune multumesc pentru asa program super.
Iata sectiunea de download a lui: http://www.lyx.org/Download , iar aici este pagina de wiki despre lyx in windows: http://wiki.lyx.org/Windows/Windows . Va recomand sa copiati ultima versiune stabila a lui LyX, si anume pe acea care vine impreuna cu MiKTeX (mediul LaTeX pentru Windows). Instalarea va fi usoara, dar veti avea nevoie de o conectiune cu internet, MiKTeX-ul va downloada in procesul de instalare ceva fisiere, si asta va lua oleaca de timp.
Pentru norocosii care folosesc Linux, LyX este in repozitoriile la majoritatea distributiior. In Ubuntu e de ajus sa cautati lyx in synaptic, sau sa scrieti in terminal “sudo apt-get install lyx” (Daca cunoasteti subtilitatile limbajului LaTeX, puteti instala Texmaker – tot din repozitorii – sudo apt-get install texmaker).
Fiti siguri ca ii veti impresiona pe toti prin cat de bine va arata lucrarea voastra de licenta. Si apoi, veti fi pe deplin legali, in sensul ca nu veti folosi programe nelicentiate la crearea lucrarii (de exemplu Microsoft Office piratat). La o adica, ar fi cam straniu, sa-ti scrii lucrarea de LICENTA intr-un program nelicentiat :) .
Ca tot vorbeam de licenta. Am auzit, cand eram student, ca la o facultate de economie, studentilor nu le-au primit lucrarile pana nu au cumparat un program licentiat SPSS. Poate stiti, dar poate nu, SPSS este cel mai bun program pentru analiza statistica. El costa scump, cam vreo 1000 Euro, licenta pentru un singur calculator, si expira aceasta licenta in vreo doi ani. Ii felicit pe acei care vor sa foloseasca legal acest program, pentru ca este o alternativa gratuita: GNU PSPP (cine vede, in loc de “S” s-a pus “P” si vice-versa) http://www.gnu.org/software/pspp/ . Pana acum el era un motor de prelucrare statistica, aproape similar lui SPSS, doar ca fara interfata grafica (introduceau oamenii in consola, ce sa-i faci, principalul era ca rezultatul sa fie corect), vezi imaginea http://www.gnu.org/software/pspp/images/term.png. Acum au dezvoltat si o interfata grafica, PSPPIRE (utilizatorii linux ar trebui sa-l instaleze aditional, tot din repozitorii, procesul de instalare in Linux este simplu ca buna ziua: fa paste in terminal “sudo apt-get install pspp psppire”). Evident ca PSPP nu-i la fel de bun ca SPSS, dar se dezvolta activ si repede, iar la momentul actual poate fi folosit pentru majoritatea necesitatilor statisticienilor.
Si inca ceva. Probabil, matematicienii si fizicienii au auzit de asa program cum e Microlab Origin. Acesta-i un program care face grafice, iarasi, in stil profesionist (graficele din Excel nu arata destul de profesionist pentru a fi publicate in reviste de specialitate). La fel Origin suporta mult mai multe date decat Excel-ul. Problema este ca acest Origin tot costa multi bani. Este o alternativa gratuita si pentru el – QTIPLOT. Seamana foarte mult cu Origin-ul, si e destul de comod de folosit, poti face copy paste din Excel, in genere, e bun. Utilizatorii Linux il pot instala din repozitorii (din Synaptic, sau utilizand comanda “sudo apt-get install qtiplot”). Codul sursa si binarele pot fi luate si de pe site-ul oficial: http://soft.proindependent.com/download.html , doar ca din pacate pentru utilizatorii de Windows si Mac, binarele puse pe site au restrictie. In schimb se dau instructii de compilare a codului sursa. Din cate mi se pare mie, autorul acestui program este fie roman, fie moldovean: Ion Vasilief. Iata pagina din Wikipedia despre acest program: http://en.wikipedia.org/wiki/QtiPlot .

11 Comments

  1. diana
    Posted 14 aprilie, 2009 at 12:16 am | Permalink | Răspunde

    iti multumesc foarte mult pentru informatiile tale care mi-au fost de un real ajutor. oricine ai fi, sa fii constient ca faci mai multe fapte bune decat crezi!:) … desi cred ca simti asta!:)

    • Badan Sergiu
      Posted 14 aprilie, 2009 at 4:56 am | Permalink | Răspunde

      Multumesc pentru apreciere! Sunt bucuros. Asa comentarii ma ajuta.

  2. Andreea
    Posted 21 martie, 2010 at 2:33 pm | Permalink | Răspunde

    Chiar voi incerca aplicatiile despre care ai vorbit. Multumesc mult. Voi recomanda si altor colegi.

  3. Lucian B.
    Posted 26 mai, 2010 at 4:29 am | Permalink | Răspunde

    Multumesc pt ajutor .A fost o gura de aer proaspat.

    • Badan Sergiu
      Posted 2 iunie, 2010 at 8:32 pm | Permalink | Răspunde

      Ma bucur ca ti-a fost de folos.

  4. ana
    Posted 8 iulie, 2010 at 9:04 pm | Permalink | Răspunde

    te rog daca sepoate sa imi ecplice mai pe indelete despre ce este vorba am o lucrare am corectat-o cu aturocoret cu diactricitce si am nevoie sa o aranjez in pagina far asa o rescriu pentru ca nu mai am la dispozitie decat 24 de ore
    astept rasp
    merci

    • Badan Sergiu
      Posted 9 iulie, 2010 at 8:24 pm | Permalink | Răspunde

      Se pare ca ai formatat-o fara ajutorul meu. Sper ca ai luat nota mare.

  5. Alexandru
    Posted 30 ianuarie, 2012 at 3:15 pm | Permalink | Răspunde

    salut..am si eu nevoie de acest program pentru aranjarea licentei in pagina..doar ca am urmat instructiunile si nu mi`l instaleaza complet da o eroare la sfarsit..te rog cum pot rezolva treaba asta…informatiile oferite de tine sunt mai mult decat utile…multumesc

    • Badan Sergiu
      Posted 30 ianuarie, 2012 at 5:06 pm | Permalink | Răspunde

      Am nevoie de răspuns la următoarele întrebări:
      Ce spune eroarea?
      Ce windows folosești? 32 sau 64 biți? (Start > Run > dxdiag > vezi ce spune acolo)
      De unde ai descărcat programul?

      Voi fi bucuros dacă te voi putea ajuta.

  6. Claudiu
    Posted 12 iunie, 2012 at 11:02 am | Permalink | Răspunde

    AM instalat si eu programul atat pe win xp sp3 cat si pe kubuntu, dar nu reusesc sa il folosesc. Incerc sa deschid documentul meu .docx, dar imi vede numai caractere ciudate. Sunt in stadiul final, trebuie doar sa fac formatarea finala.. Merci mult. Astept un rasp :P

    • Badan Sergiu
      Posted 12 iunie, 2012 at 6:39 pm | Permalink | Răspunde

      salut. Programul de care zic nu-i wysiwyg (what you see is what you get). Importul din docx nu-i posibil, va trebui sa faci copy/paste, si sa definesti titlurile, subtitlurile, etc.
      Citeste intai acest tutorial: http://www.bilkent.edu.tr/~robin/lyxguide.pdf

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 74 other followers

